Porady

Właściwości awokado – czy warto je uprawiać w domu?

5,0 (1 opinia)
bardzo dobra!
dobra
średnia
nic specjalnego
słaba

Jeśli przyjrzeć się bliżej wartości odżywczej owocu awokado, można się nieźle przestraszyć. Zawartość 15% tłuszczu i 160 kcal w 100 g robi wrażenie.

Awokado jest więc bardziej kaloryczne, niż na przykład bigos (139 kcal), kiełbasa szynkowa (154 kcal) albo pierogi ruskie (167 kcal). Ale nie należy się obawiać! Mimo to awokado jest bardzo zdrowe i potrafi bardzo pozytywnie oddziaływać na nasz organizm.

Awokado jest bardziej kaloryczne, niż na przykład bigos (139 kcal), kiełbasa szynkowa (154 kcal) albo pierogi ruskie (167 kcal).

Wiele produktów zyskało popularność ze względu na swoje właściwości lecznicze i zawartość cennych składników. W przypadku awokado jest to jak najbardziej uzasadnione, a jego przydatność w leczeniu pewnych dolegliwości jest uznawana również przez medycynę.

Jakie działanie na organizm ma awokado?

Awokado jest wartościowym źródłem wielu ważnych składników. Zawiera między innymi witaminy (A, C, E K, B6), pierwiastki (Ca, Cu, Mn, Mg, P), nienasycone kwasy tłuszczowe, flawonoidy, błonnik i inne. Właśnie ta różnorodność składu chemicznego sprawia, że awokado jest niezwykle wartościowym owocem:

  • Obniża zawartość we krwi „złego cholesterolu” i poprawia stan „dobrego”. Kwas oleinowy (omega-9), w który awokado jest bogate, aktywnie zapobiega tworzeniu się płytek cholesterolu i oczyszcza krew.
  • Awokado w rekordowych ilościach zawiera witaminę E. Chroni ona nasze komórki przed destrukcyjnym działaniem wirusów, a także zmaga się z zachodzącymi z wiekiem zmianami na poziomie komórkowym.
  • Poprawia pamięć, a także zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych - ze względu na zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich niedobór przyczynia się do rozwoju miażdżycy.
  • Normalizuje pracę serca. Dzięki zawartości wapnia roślina jest w stanie normalizować równowagę wodno-solną i uodparniać na stres.
  • Obniża ciśnienie krwi. Przyda się pacjentom z nadciśnieniem, ponieważ działa w sposób naturalny. Przy dłuższym okresie spożywania awokado, ciśnienie krwi może się unormować
  • Normalizuje układ krążenia. Dzięki kompleksowi mineralno-witaminowemu, w tym zawartości witaminy B oraz miedzi i żelaza, zapobiega anemii (zwłaszcza u dzieci).
  • Zwiększa wydolność organizmu. Obecna w awokado mannoheptuloza (cukier prosty) regeneruje system nerwowy, usuwając drażliwość, senność i zmęczenie.
  • Awokado jest naturalnym przeciwutleniaczem. Walczy z wolnymi rodnikami.
  • Podnosi odporność organizmu. Dzięki witaminie C przyda się w okresie grypowym. Pomoże osobom cierpiącym na różne choroby wirusowe i przeziębieniowe.
  • Korzystnie działa na układ trawienny.
  • Roślina zapobiega rozmnażaniu się komórek nowotworowych. Zawiera substancje fitochemiczne, które powstrzymują rozwój niektórych nowotworów.
  • Pomaga przyswajać karotenoidy (barwniki roślinne). Regularne spożywanie awokado może zwiększyć przyswajanie naturalnych pigmentów.
  • Dzięki zawartości wapnia i fosforu dba o zdrowe zęby i kości. Fosfor pomaga też przy aktywności umysłowej.
  • Jest źródłem białka. Stanowi roślinny odpowiednik mięsa.

Awokado warto wprowadzić do codziennej diety

Jakie właściwości posiada awokado?

Większość ludzi wie o licznych zaletach miąższu owoców awokado, ale chyba tylko nieliczni zdają sobie sprawę, że również pestki awokado posiadają szereg ważnych dla zdrowia właściwości. Podczas gdy miąższ jest pełen składników odżywczych i zdrowych tłuszczy, to pestka zawiera aż 70% antyoksydantów całego owocu. Oto kilka powodów, dla których nie powinno się wyrzucać pestek awokado:

  • posiadają właściwości łagodzące stany zapalne;
  • działają przeciwnowotworowo;
  • poprawiają trawienie;
  • pomagają przy odchudzaniu;
  • korzystnie wpływają na skórę.

A czy warto uprawiać awokado w domu? Tak, wyhodowane z pestki drzewko awokado będzie oryginalną ozdobą, chociaż na własne owoce raczej nie należy się nastawiać.  

5,0 (1 opinia)
bardzo dobra!
dobra
średnia
nic specjalnego
słaba