Porady

Ranking najzdrowszych warzyw

0,0 (0 opinii)
bardzo dobra!
dobra
średnia
nic specjalnego
słaba

Warzywa stanowią podstawę wielu diet leczniczych i odchudzających. W przypadku większości problemów zdrowotnych zaleca się spożywanie większej ilości warzyw zarówno w stanie surowym jak i gotowanym. Aby uzyskać najlepszy efekt leczniczy, warzywa powinny być świeże i najlepiej z upraw ekologicznych. Czyli z własnego ogrodu.

Kupując warzywa w sklepie lub na bazarze, nie mamy pewności skąd pochodzą, w jaki sposób były uprawiane, czym nawożone i podlewane. Nie wiemy, czy nie rosły przy drodze szybkiego ruchu. Warzywa z upraw ekologicznych z kolei są droższe. Najlepszym sposobem na uzyskanie zdrowych i bezpiecznych warzyw jest uprawa ich we własnym ogrodzie. Większość z nich wymaga żyznej gleby, dlatego warto wcześniej zaopatrzyć się w grządkę z obornikiem.

Jedyną niedogodność stanowi czas oczekiwania na plony oraz ich wielkość. Na przykład marchwi i buraka z reguły jemy na tyle dużo, że przydomowy ogródek nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb. Niemniej każda ilość warzyw z własnego ogródka wpływa korzystnie na nasze zdrowie, a osoby chore, wymagające specjalnej diety, nawet powinny jeść warzywa ekologiczne, najlepiej z własnej uprawy.

Brokuł

Dzięki ogromnym walorom smakowym, brokuł stał się niezastąpionym składnikiem zup i sałatek, a dzięki zawartości witamin, soli mineralnych i przeciwutleniaczy, jest jednym z najważniejszych warzyw dla naszego zdrowia. Sulforafan w brokule działa silnie antynowotworowo oraz niszczy bakterie odpowiedzialne za wrzody żołądka i dwunastnicy. Jednak wysoka temperatura i mrożenie powodują utratę właściwości antyrakowych. Dlatego brokuły powinno się przygotowywać na parze przez 3-4 minuty. Można je również jadać na surowo. Potas zawarty w brokułach poprawia działanie naczyń krwionośnych. Zaś witamina C dobrze wpływa na stawy i oczy. Brokuły powinny na stałe zagościć na stołach diabetyków, gdyż zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego powiązanych z cukrzycą. 

Najlepszym sposobem na uzyskanie zdrowych i bezpiecznych warzyw jest uprawa ich we własnym ogrodzie. Większość z nich wymaga żyznej gleby, dlatego warto wcześniej zaopatrzyć się w grządkę z obornikiem.

Brokuł jest jednoroczną rośliną, która wymaga stanowiska słonecznego, lecz chłodnego i żyznej ziemi bogatej w składniki mineralne. Brokuły uprawia się wyłącznie z rozsady. Wysiewa się je w rozsadniku w kwietniu lub maju. Wilgotność należy utrzymywać aż rośliny nie wzejdą, a po 4 tygodniach - pikować. Gdy sadzonki mają 4 do 6 liści, należy je przesadzić na właściwą grządkę w odstępach minimum 45 cm, aby mogły swobodnie się rozrastać. Następnie trzeba je regularnie podlewać, aby wznowiły wzrost. Grządkę należy pokryć ściółką, np. z kory, która zapewni zachowanie wilgoci w glebie, utrzyma niską temperaturę i ochroni przed chwastami i chorobami. Warzywa zbieramy wiosną i jesienią. Po odcięciu głównej róży rośliny pozostawiamy, aby rozwinęły się boczne róże.

Burak

Popularny czerwony burak jest skarbnicą korzystnych dla zdrowia substancji, przydatnych szczególnie w walce z rakiem. Barszcz z buraków pomaga zwalczyć zgagę i zaparcia. Pomaga też na kaca. Burak wspomaga wątrobę i oczyszcza organizm ze złogów. Zawiera lit i magnez, które poprawiają samopoczucie. Relaksuje umysł i dobrze działa przy depresji. Świeży sok z buraka świetnie działa przy anemii i niedokrwistości oraz odkwasza organizm.

Uprawa buraka uda się na każdym rodzaju gleby, potrzebuje jednak dużo światła i obfitego podlewania. Wysiewa się go od kwietnia z nasion, bezpośrednio na właściwą grządkę. Po wzejściu roślinki należy przerzedzić. Buraki dojrzewają około 3-4 miesiące. Młode korzenie można zbierać w miarę ich dorastania. Należy przy tym uważać, aby ich nie uszkodzić, gdyż będą się źle przechowywać.

Cebula
Cebulę należy dobrze wysuszyć po zebraniu

Cebula

Od wieków znane jest bakteriobójcze działanie cebuli. Duża zawartość witaminy C sprawia, że zapobiega szkorbutowi. Cebula rozrzedza krew i przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów. Jej spożywanie obniża ryzyko wystąpienia raka. Działa grzybobójczo, dlatego jest pomocna po kuracji antybiotykowej.

Cebulę uzyskujemy z dymki zakupionej w sklepach ogrodniczych. Sadzi się ją wiosną w gruncie. Można ją również wyhodować z siewu lub rozsady. Ważne jest, aby nie uprawiać jej częściej niż co 3-4 lata na tej samej grządce. Cebula najlepiej udaje się na ziemiach próchniczych. Jest wrażliwa na niedobór wody, lecz nie lubi gleb podmokłych. Ważny jest odczyn pH, gdyż cebula nie udaje się na glebach kwaśnych. Cebulę zbiera się, gdy większość szczypioru jest złamana. Warto wybrać pogodne dni, aby warzywa mogły wyschnąć na powietrzu.

Popularny czerwony burak jest skarbnicą korzystnych dla zdrowia substancji, przydatnych szczególnie w walce z rakiem. Burak wspomaga wątrobę i oczyszcza organizm ze złogów. Zawiera lit i magnez, które poprawiają samopoczucie. Świeży sok z buraka świetnie działa przy anemii i niedokrwistości oraz odkwasza organizm.

Chrzan

Chrzan ma właściwości hamujące rozwój komórek nowotworowych. Przechowywanie tartego chrzanu zmniejsza ilość substancji antyrakowych, dlatego warto utrzeć świeży korzeń. Chrzan poprawia trawienie i przemianę materii, dlatego je się go jako dodatek do tłustego mięsa. Z utartego chrzanu można zrobić syrop na kaszel. Okłady z chrzanu pomagają przy reumatoidalnym zapaleniu stawów. Liście chrzanu, podobnie jak korzeń, zawierają potas, wapń, magnez oraz wiele witamin. Używa się ich do kiszenia ogórków oraz dodaje do sałatek, sosów, pesto i zup. 

Uprawa chrzanu w ogrodzie jest dość łatwa. Chrzan jest rośliną wieloletnią, która lubi półcień i wilgotną glebę zasobną w próchnicę. Nie lubi ostrego słońca i kwaśnego podłoża. Korzeń chrzanu sadzi się w wykopanym dołku ukośnie, aby jego górna część wystawała nad ziemią. Potrzebuje nawozu zawierającego azot. Liście chrzanu można zbierać dopiero w drugim roku po posadzeniu. Korzenie trzeba zbierać jesienią z roślin młodych, gdyż stare są twarde i łykowate. Korzenie chrzanu bardzo łatwo się rozmnażają, dlatego z resztek korzenia warto zrobić sadzonki, które dołuje się na zimę w piwnicy w wilgotnym piasku i sadzi na grządce w marcu.

Czosnek
Czosnek jest uważany za naturalny antybiotyk

Czosnek

Czosnek jest królem warzyw leczniczych; jest naturalnym antybiotykiem. O jego działaniu antywirusowym i antybakteryjnym nie trzeba przypominać. Poprawia trawienie, dlatego jest świetnym dodatkiem do ciężkostrawnych potraw. Jest wrogiem pasożytów jelit. Uelastycznia ścianki naczyń krwionośnych i zmniejsza lepkość krwi, a co za tym idzie zapobiega udarom i zawałom. 

Jeśli w naszym ogrodzie jest żyzna, próchnicza gleba, warto zdecydować się na uprawę czosnku. Jesienią lub wiosną należy w tym celu włożyć ząbki czosnku do ziemi. Ale nie może być to czosnek ze sklepu, lecz zakupiony w sklepie ogrodniczym. Własny (z poprzedniego zbioru) musi być przechowywany 2 miesiące w temperaturze 3-8 stopni, aby ząbki się ukorzeniły.

Liście chrzanu można zbierać dopiero w drugim roku po posadzeniu. Korzenie trzeba zbierać jesienią z roślin młodych, gdyż stare są twarde i łykowate.

Jarmuż

Jarmuż posiada łatwo przyswajalny wapń, dzięki któremu pomaga przy osteoporozie. Działa przeciwnowotworowo, gdyż jest źródłem przeciwutleniaczy i witaminy K. Aby nie stracił swoich właściwości, musi być gotowany na parze przez 3-4 minuty.

Uprawa jarmużu nie jest trudna. Rozmnaża się go w czerwcu z nasion lub z rozsady. Ma małe wymagania glebowe i jest mrozoodporny. Nie lubi podłoży podmokłych, piaszczystych i kwaśnych.

Marchew
Marchew lubi gleby lekkie, żyzne i średnio wilgotne

Marchew

Marchew działa korzystnie na układ pokarmowy i powoduje obumieranie pasożytów. Sok z marchwi jest doskonały na zgagę. Beta-karoten działa korzystnie na oczy.

Marchew wysiewa się z nasion bezpośrednio do gruntu od marca do czerwca. Warzywo to wymaga regularnego podlewania i odchwaszczania. Lubi gleby lekkie, żyzne i średnio wilgotne. Do uprawy marchwi warto wybrać miejsce przewiewne. Jej korzenie zbieramy od czerwca do października.

Ogórki

Ogórki składają się głównie z wody, dlatego dobrze nawadniają organizm i usuwają toksyny. Mogą nawet rozpuścić kamienie nerkowe. Mają działanie antyrakowe, regulują poziom cukru i cholesterolu. Zawierają krzemionkę, która wzmacnia włosy i paznokcie, a także wspiera stawy. Obniżają ilość kwasu moczowego we krwi, co wspomaga nerki i pomaga przy podagrze.

Ogórki wysiewa się z nasion do gruntu gdy temperatura osiągnie co najmniej 10 stopni powyżej zera. Wymagają jednak sporo miejsca o rozproszonym naświetleniu i żyznej glebie. Dobrze rosną w ciepłe, nie tolerują przymrozków.

Kapusta pomaga w leczeniu wrzodów żołądka i jelit. Okłady z kapusty pomagają na stawy. Szczególnie wartościowa jest kapusta kiszona, która posiada dużo witaminy C i działa jak naturalny antybiotyk. 

Pietruszka

Pietruszka poprawia krążenie, odtruwa organizm i uspokaja. Najbardziej słynie jednak z właściwości moczopędnych i poprawiających działanie układu moczowego.

Uprawa pietruszki w ogrodzie jest bardzo łatwa, gdyż wysiewa się ją z nasion. Jeśli chcemy uzyskać liście, pietruszkę siejemy w lipcu i zbieramy przez cały sezon. Aby uzyskać korzeń, siejemy ją w marcu, a zbieramy pod koniec października.

Por

Por jest cenny przy osteoporozie i zatruciach pokarmowych. Odtruwa organizm i oczyszcza krew.

Por najlepiej udaje się na żyznej glebie. Lubi dużo słońca i dobre zaopatrzenie w wodę. Można go wysiać w marcu w inspektach lub w kwietniu do gruntu. Rozsadę wyhodowaną w inspektach wysadzamy na grządki pod koniec maja. W lipcu łodygi należy obsypać ziemią, aż do nasady liści. Zbieramy je jesienią. Niektóre odmiany wytrzymują mrozy pod okryciem i można je zbierać na wiosnę.

Rzodkiewka
Rzodkiewka rośnie szybko i jest łatwa w uprawie

Rzodkiewka

Rzodkiewka działa korzystnie na włosy i zapobiega niestrawności. Wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, oczyszcza organizm z toksyn. Jej barwniki chronią przed nowotworem. Ma korzystny wpływ na żołądek. Stabilizuje poziom cukru we krwi, dlatego jest zalecana diabetykom.

Rzodkiewka rośnie szybko i jest łatwa w uprawie. Siejemy ją w pulchnej ziemi, pamiętając, że potrzebuje dużo słońca i regularnego podlewania. Powtarzamy siew i zbieramy przez cały sezon.

Seler

Seler stymuluje proces trawienia i ma właściwości moczopędne, usuwa złogi z organizmu. Ma działanie antystresowe, antydepresyjne i uspokajające. Sok z selera likwiduje obrzęki, poprawia i nawilża cerę, wzmacnia włosy.

Seler sadzimy z rozsady pod koniec maja. To warzywo wymaga żyznej, niezbyt ciężkiej gleby i miejsca nasłonecznionego. Nie lubi gleby podmokłej, ale musi być regularnie podlewane, od sierpnia do września nawet codziennie.

Kapusta

Kapusta pomaga w leczeniu wrzodów żołądka i jelit. Okłady z kapusty pomagają na stawy. Szczególnie wartościowa jest kapusta kiszona, która posiada dużo witaminy C i działa jak naturalny antybiotyk. Usuwa z przewodu pokarmowego bakterie gnilne i wspiera rozmnażanie dobroczynnych bakterii. 

Na działkach najczęściej uprawia się kapustę białą i czerwoną. Wysiewa się ją w inspektach w marcu. Po 6 tygodniach sadzonki przesadza się na grządkę. Najlepiej rośnie na glebach niezbyt ciężkich i dobrze nawożonych. Wymaga dobrego zaopatrzenia w wodę.

0,0 (0 opinii)
bardzo dobra!
dobra
średnia
nic specjalnego
słaba