Jak zrobić wiatę garażową? Instrukcja krok po kroku

0,0 (0 opinii)
bardzo dobra!
dobra
średnia
nic specjalnego
słaba

Wiata garażowa to dobra, a przede wszystkim dużo tańsza alternatywa dla garażu. Możemy dobudować ją w każdej chwili. Może być zarówno wolnostojąca, jak i przylegająca do budynku. Da nam podstawową ochronę przed deszczem, śniegiem oraz słońcem. Jej zrobienie jest niezwykle proste, dlatego bez problemu wykonamy ją własnoręcznie.

Wiata garażowa to dobra, a przede wszystkim dużo tańsza alternatywa dla garażu. Możemy dobudować ją w każdej chwili. Może być zarówno wolnostojąca, jak i przylegająca do budynku. Da nam podstawową ochronę przed deszczem, śniegiem oraz słońcem. Jej zrobienie jest niezwykle proste, dlatego bez problemu wykonamy ją własnoręcznie.

Krok 1: Przygotuj materiały

Wiatę garażową warto wykonać z sezonowanego, impregnowanego ciśnieniowo drewna. Dzięki temu zachowa ono długo atrakcyjny wygląd, który sprawi, że wiata sama w sobie będzie doskonałą działki. Sprawdzi się wówczas nie tylko jako garaż dla samochodu, ale i jako altana do letnich przyjęć grillowych, gdy pogoda nie pozwoli na biesiadowanie pod chmurką. Kolejnym elementem jest dach. Powinien być taki sam, jak w przypadku domu. Można od tego jednak zrobić odstępstwo, zwłaszcza gdy wiata znajduje się z dala od domu.

Krok 2: Wyznacz miejsce

Najlepszym rozwiązaniem jest skonstruowanie wiaty tuż przy ścianie budynku. Zyskamy przez to dodatkową osłonę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz urozmaicimy sylwetkę domu. Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę jest wielkość i położenie posesji. W wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie wiaty z otworem wjazdowym ułożonym pod kątem prostym do podjazdu, gdyż ułatwi nam to nawrót samochodu. To szczególnie ważne w przypadku posesji wychodzących na ruchliwą drogę, gdzie wyjazd tyłem mógłby stwarzać niebezpieczeństwo.

Najlepszym rozwiązaniem jest skonstruowanie wiaty tuż przy ścianie budynku. Zyskamy przez to dodatkową osłonę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz urozmaicimy sylwetkę domu.

Wybór projektu wiaty
Wygląd i usytuowanie wiaty musi pasować do stylu budynku

Krok 3: Przygotuj fundamenty

Podłożem wiaty może być wylewka betonowa, kostka brukowa lub nawet żwir. Dużo ważniejsze jest poprawne osadzenie drewnianych belek. Muszą być zakotwione w betonowych słupkach fundamentowych, które przygotujemy wiertnicą spalinową lub ręczną. Dół powinien mieć co najmniej 70-80 cm głębokości oraz 30 cm średnicy. Nad wykopem należy utworzyć szalunek o wysokości około 15 centymetrów. Może być zbity z desek lub wykonany z rury szalunkowej. Świetne sprawdzą się także najtańsze plastikowe wiadra, w których należy odciąć dno. Doły fundamentowe wypełniamy betonem.

Krok 4: Osadź słupy

Gdy mieszanka betonowa zgęstnieje, możemy osadzić w niej kotwy metalowe, do których następnie przymocujemy drewniane słupy. Należy pamiętać, że muszą być ułożone idealnie w linii. Przyda się nam więc sznurek murarski, którym wytyczymy obrys wiaty. Po ułożeniu kotew w odpowiednich pozycjach, pozostawiamy beton na kilka dni, aby mógł wyschnąć. W przypadku wysokich temperatur dobrze będzie go kilka razy dziennie zwilżyć, dzięki czemu nie pojawią się pęknięcia.

Budowa słupów dla wiaty
Gdy mieszanka betonowa zgęstnieje, możemy zacząć mocowanie słupów

Krok 5: Rozpocznij konstrukcję

Zabezpieczone przed wilgocią słupy mocujemy do kotew za pomocą śrub przelotowych. Przed wywierceniem otworów konieczne jest dokładne wypoziomowanie słupów. Najlepiej użyć do tego specjalnych poziomic do słupków, które umożliwią obserwację obu płaszczyzn naraz. Dostaniemy je w każdym markecie budowlanym. Na dociętych i wypoziomowanych słupach mocujemy płatwie i poprzeczki. Najprostszym sposobem mocowania jest użycie kątowych złączy ciesielskich. Jeśli jednak zależy nam na większej estetyce, możemy wykonać miecze.

Krok 6: Wykonaj krokwie

W przypadku dachu dwuspadowego krokwie najlepiej wykonać na ziemi. Konieczne jest bowiem zachowanie odpowiedniego kąta kalenicy, a jego docięcie wymaga precyzji. Dużo łatwiejsze jest skonstruowanie dachu płaskiego. Przed umieszczeniem krokwi na płatwiach, należy wykonać zacios zapobiegający zsuwaniu się krokwi i połączyć je stalowym łącznikiem. Aby zachować równe odstępy, warto przed zamocowaniem łat przymocować krokwie za pomocą prowizorycznych desek. Zamiast zwykłych łat najlepiej wykonać pełne deskowanie, dzięki czemu dach nie będzie podwiewany od dołu. Pamiętajmy, że podmuchy wiatru potrafią być bardzo silne.

W przypadku dachu dwuspadowego krokwie najlepiej wykonać na ziemi. Konieczne jest bowiem zachowanie odpowiedniego kąta kalenicy, a jego docięcie wymaga precyzji.

Budowa krokwi
Zamiast zwykłych łat lepiej wykonać pełne deskowanie krokwi

Krok 7: Zamontuj rynny

Po przycięciu krokwi (w tym także pomoże nam rozciągnięty sznurek) możemy zabrać się za wykończenie dachu oraz montowanie rynien odpływowych. Montuje się je do krokwi lub deski okapowej. Rury zaś prowadzimy wzdłuż słupów. Możemy wyprowadzić ich odpływ z dala od podłoża wiaty lub wprowadzić w grunt, wykonując żwirowe studzienki chłonne. Dzięki orynnowaniu grunt pod wiatą nie będzie namakał, a woda zostanie odprowadzona z dala od miejsca, w którym będziemy trzymać samochód.

Krok 8: Wróć do podłoża

Gdy już nasza wiata jest w pełni gotowa i zabezpieczona przed wiatrem oraz wilgocią, możemy zająć się podłożem. Najtańszym rozwiązaniem będzie wysypanie kamieniem, jednak na dłuższą metę może być niewygodne, zwłaszcza jeśli ukształtowanie terenu sprawi, że zaczną się pojawiać kałuże. Lepszym sposobem utwardzenia podłoża jest zastosowanie płyt ażurowych. Są tanie i łatwe w montażu. Wystarczy wyrównać powierzchnię, wysypać ją żwirem i ułożyć na nich płyty. Możemy to zrobić zarówno na całej powierzchni podłogi lub także w budżetowej wersji, układając je tylko w formie dwóch pasów pod kołami samochodu. Po wszystkim zasypujemy otwory ziemią i gotowe. Nieco droższą, lecz w zasadzie podobną opcją będzie wyłożenie wiaty kostką brukową. Innym popularnym rozwiązaniem jest wylewka betonowa.

Najtańszym rozwiązaniem będzie wysypanie kamieniem, jednak na dłuższą metę może być niewygodne, zwłaszcza jeśli ukształtowanie terenu sprawi, że zaczną się pojawiać kałuże. Lepszym sposobem utwardzenia podłoża jest zastosowanie płyt ażurowych.

Wiata garażowa to jeden z prostszych sposobów na ochronę samochodu przed warunkami atmosferycznymi. Jest dużo tańsza niż murowany garaż oraz o wiele bardziej gustowna niż szpecący działkę blaszak. Aby ją wykonać nie trzeba być budowniczym. Wystarczy odrobina wiedzy z zakresu ciesielstwa, podstawowe narzędzia oraz kilka wolnych popołudni. Efekty będą znakomite.